۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۳
کد مطلب : ۱۲۴۲۶

شعله ور شدن انقلاب اسلامي و سیاستهای خصمانه امریکا

سالهاي ۵۶و ۵۷ را بايد سالهاي ظهور همگاني و ملي انقلاب اسلامي ايران خواند مردم ايران قيام سراسري خود را در سال ۱۳۵۶ و به دنبال انشتار مقاله توهين آميز احمد رشيدي مطلق در روزنامه اطلاعاتي آغاز كردند.
شعله ور شدن انقلاب اسلامي و سیاستهای خصمانه امریکا
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ایران خبر چهلم شهداي شهرهاي مختلف كه در سراسر ايران برگزار مي‌شد دامنه قيام روز به روز گسترده تر مي‌شد. در اين ايام جيمي كارتر از حزب دمكرات رئيس جمهور آمريكا بود. اقدامات و گفتارهاي وي پيرامون اوضاع ايران نشان از عدم درك حقيقي مسائل ايران داشت. كارتر شعار خود را براي كشورهاي جهان سوم ايجاد فضاي بازسياسي در نظر گرفته بود به همين دليل به اجبار وي و اكراه محمد رضا پهلوي تعداد زيادي از انقلابيون زنداني آزاد شدند و به جمع ساير انقلابيون پيوستند.

از طرف ديگر ايران كه خود در تب و تاب يك انقلاب بزرگ بود از طرف كارتر جزيره ثبات نام گرفت كه خود نشان از بي اطلاعي او از اوضاع ايران داشت اما دولتمردان آمريكايي كه نمي‌خواستند حكومت پهلوي را از دست بدهند حفظ رژيم پهلوي و سركوب اغتشاشات را در دستور كار خود قرار دادند. استمپل وابسته سياسي سفارت آمريكا در تهران كه خود ناظر انقلاب اسلامي ايران بوده است در اين باره مي‌گويد: روز نهم نوامبر ۱۹۷۸ (۸ آبان ۱۳۵۷) ايالات متحده اعلام كرد با تومهاي پليس، ۲۵ هزار كپسول اشك آور و ساير وسائل ضد شورش را به شاه خواهد فروخت علاوه بر اين هدايت و كنترل اغتشاشات غير نظامي در نبردهاي خياباني بين پليس و تظاهر كنندگان نيز بر عهده مستشاران آمريكايي بود. امااين حمايت آمريكا سودي به حال شاه نبخشيد و در نهايت آمريكا به شاه اعلام كرد كه بايد از ايران برود. سال ۵۷، تاب و تب انقلاب شدت يافته بود و در شهرهاي مختلف، مردم راهپيمايي هاي گسترده راه انداخته بودند. نخستين واقعه اي كه در سال ۵۷ رخ داد فاجعه سينما ركس آبادان بود كه در مراد ماه سال ۵۷ اتفاق افتاد. هدف رژيم از اين كار بي اعتبار كردن چهره انقلابيون مذهبي بود تا بدين وسيله نشان دهد كه انقلابيون با سينما مخالف هستند. اما چندي نگذشت كه مشخص شد خود رژيم عامل اين اتفاق بوده است. مدتي بعد در هفدهم شهريور سال ۵۷ اتفاق ناگواري تمام ايران را به لرزه در آورد. تعدادي بسياري از تظاهركنندگان در ميدان ژاله به خاك و خون كشيده شدند.

پس از حادثه،اين روز، روز جمعه خونين و در زبان انقلابيون يوم الله هفده شهريور نام گرفت. بيست روز پس از هفده شهريور كارتر نامه اي به شاه نوشت و اعلام كرد كه ما از شما حمايت مي‌كنيم. در مهر ماه سال ۵۷ برژينسكي با شاه تماس مي‌گيرد و مي‌گويد: ما به طور كامل از هر گونه اقدام سركوبگرانه اي حمايت مي‌كنيم. كارتر خود نيز در مورد ايران دچار تزلزل فروان شده بود و قدرت تصميمي گيري خود را از دست داده بود. وزارت خارجه آمريكا نظرش در مورد امام خميني (ره) اين بود كه در نهايت ايشان مانند رهبران جبهه ملي است. پس اگر اوضاع را به نحوي ادامه بدهند كه كشور بدست جبهه ملي بيفتد نظرات امام خميني نيز تامين مي‌شود.

بنابراين مدتي بعد شاپور بختيار از نهضت آزادي به نخست وزيري برگزيده شد. نهضت آزادي از دل جبهه ملي بيرون آمده بود. ۱۳ آبان سال ۵۷ از راه رسيده بود تعداد زيادي از دانش آموزان و دانشجويان در خيابانهاي اطراف دانشگاه تهران تظاهرت مي‌كردند كه با حضور نيروهاي رژيم شاهنشاهي دانش آموزان به دانشگاه تهران پناه آوردند. ولي مامورين حمله كرده و بسياري را به شهادت رساندند.اين روز نيز در تاريخ ملت ايران به عنوان حماسه اي فراموش ناشدني به يادگار بماند. اما چند واقع ديگر نيز در همين زمان رخ داد، درچند جاي تهران آتش سوزي به راه انداختند تا انقلابيون را خشونت طلب قلمداد كنند. و نيز از صبح همين روز تمام مجلات و روزنامه ها را تعطيل كردند. در اين زمان سرلشكر ازهاري به جاي شريف امامي نخست وزير شده بود. همزمان آمريكا به اين نتيجه رسيده بود كه شاه بايد برود.

هنگامي كه ژنرال هايزر براي كنترل اوضاع به ايران آمد اينگونه نوشت: اوضاع عادي است و اگر شاه از ايران برود، اوضاع كاملا به كنترل در مي‌آيد بختيار هم مي‌تواند كشور را كنترل كند، ايراني ها با سلطنت مخالف نيستند، اين آيت الله خميني است كه با سلطنت مخالفت مي‌كند. سرانجام شاه در ۲۶ دي ماه ۱۳۵۷ ايران را براي هميشه ترك كرد تا دولتمردان آمريكا پاسخ مناسبي به اين همه خوش خدمتي وي داده باشند. چند روز بعد و در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ امام خميني شكوهمندانه وارد ايران شد و مدتي بعد نيز انقلاب به پيروزي رسيد. به اين وسيله حاكميت ۳۷ ساله آمريكا به ايران پايان يافت. اما پس از انقلاب اسلامي نيز همواره آمريكايي‌ها خصومت خود را نسبت به انقلاب اسلامي در پيش روي گرفتند.

احمد قائدامینی- کارشناس ارشد علوم سیاسی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۱۳:۲۸

10 Feb 2020